Navigace

Obsah

Zatížení versus rychlost

Pro stanovení minimální možné velikosti pneumatiky pro dané vozidlo je nezbytná znalost maximálně přípustného zatížení náprav a konstrukční rychlost vozidla. U pneumatiky je pak maximální nosnost vyjádřena indexem nosnosti a rychlost kategorií rychlosti.
U pneumatik rychlostní kategorie 'V' doporučuje ETRTO při rychlosti nad 220 km/h následující snížení nosnosti (viz tabulka 'Snížení zatížení pneumatiky versus rychlost').
Při úhlu odklonu kola v rozmezí 2° až 4° se nosnost snižuje o 5 % na každý stupeň. Toto snížení nosnosti lze kompenzovat zvýšením tlaku vzduchu.
Nosnost pneumatik ve dvojmontáži je 1 ,85 nosnosti pneumatik v jednomontáži.
Zvýšení nosnosti až o 10 % proti tabulkovým hodnotám je povoleno rovněž u pneumatik používaných na karavanech nebo přívěsných vozících s max. provozní rychlostí do 100 km/h. Základní huštění se v tomto případě zvyšuje o 20 kPa.
Nosnost pneumatik pro osobní automobily lze zvýšit pouze u vozidel jejichž maximální rychlost nepřekročí 60 km/h a za předpokladu, že bude současně zvýšeno i huštění podle tabulky 'Maximální rychlost versus zvýšení nosnosti'.

Snížení zatížení pneumatiky versus rychlosti

       Index rychlosti (zatížení pneumatiky v %)
  Maximální rychlost vozidla (km/h)     
       H V  W RZ
   210    100 100 100  100
   220     97 100  100
   230     94 100 100
   240     91 100 100
   250         95  100

 

       Index rychlosti (zatížení pneumatiky v %)
  Maximální rychlost vozidla (km/h)     
       H V  W RZ
   260       90 100
   270       85 100
   280         95
   290         90
   300         85

 

Maximální rychlost vozidla (km/h) Zvýšení nosnosti(%) zvýšení huštění (kPa)
     
60 10 10
50 15 20
40 25 30
30 35 40
25 42 50